Saturday, November 10, 2007

Buat Duit Dengan Program Affiliate

Bagaimana ingin membuat melalui blok?

1. Kena ada perancangan - Dalam langkah ni, termasuklah buat kajian topik, competitors, dan lain-lain perkara - Fasa ini amat penting, perlu dilakukan dengan jelas dan terancang

2. Build - Kita bina blog kita tu. Kalau boleh, theme atau design blog tu selari dengan topik kita. Kalau pasal masakan, design tu mestilah gambarkan masakan, begitu juga kalau topik lain.
- Struktur blog tu perlu mudah dinavigasi, etc….

3. Manage & maintain - Kita dah mula buat tulisan, make-up sana sini, tambah baikkan blog kita

4. Marketing / Promotion - Kita buat promosi. Tekniknya semua dah sedia maklum. Macam2 cara boleh buat
- Langkah ni lah kita perlu peruntukkan sebahagian besar masa kita

5. Generate revenue- Ada yg cadangkan, masa mula2 lancar blog tu, sebelum ramai trafik, jangan letak lagi link atau banner affiliate. Bila blog kita dah ada trafik tetap, stabil, maka letaklah apa2 utk promote produk affiliate tu mcm banner atau link
- Atau, boleh buat review ringkas mengenai produk affiliate

Untuk generate revenue dengan blog, kita mesti umpamakan kita buat blog bukan sebab nak promote affiliate. Kita utamakan kerja2 utama seperti menulis dan marketing. InsyaAllah, kalau trafik tinggi, secara automatik kita dapat income.
Kita kena tahu, orang masuk ke internet kebanyakannya nak mencari info, bukan nak membeli. Tapi, selepas mereka mendapat info dari laman web atau blog kita, mereka akan membuat keputusan nak membeli ataupun tidak.
Cara paling efisyen adalah membuat review. Lebih-lebih lagi jika anda dah dikenali, dan anda cakap apa yg anda buat dan terima hasilnya, orang mudah nak membeli produk yg anad review. Sebab, pembaca mengenali anda dan mereka percayakan anda. Sebab itu saya kata, buat blog bukan sebab duit, tapi ber-blog, biar serius. Duit datang sendiri.

Lakukan step 3 hingga 4 ber-ulang kali. Maintain dan promotion.. Pastikan blog anda sentiasa hidup dan bernafas..

No comments: