Sunday, November 18, 2007

Perbezaan Antara HTML Dengan PHP

HTML dengan PHP ( Pre-HyperText Processor), kedua-duanya mempunyai satu persamaan iaitu ianya adalah bahasa programming yang digunakan untuk membuat laman web. Bezanya cuma adalah dari segi fungsi sahaja.

Pernahkah anda melihat satu laman web yang hanya laman web?Maksud saya, pada laman web tersebut hanya terkandung tulisan dan link-link ke page lain sahaja. Jika anda melihat pada address-nya, pada penghujungnya akan ditulis sebagai .html dan ia juga dikenali sebagai "staticpage". "static page" ini bermaksud (page yang bersifat html ini) hanya mengandungi tulisan2 atau rangkaian link sahaja. Ia tidak menyediakan satu borang (form) yang dihantar untuk diproses --> biasanya kita lihat masa nak subscribe pada satu-satu website.

PHP pula ialah satu programming yang menyediakan fungsi untuk memproses sesuatu data. Ok, kalau anda pernah register apa-apasecara online / laman web, besar kemungkinan mereka menggunakan PHP sebagai bahasa programming mereka. Jangan terkejut, dengan hanya menggunakan PHP ini juga, anda boleh menghantar emel kepada rakan-rakan anda. (tapi fungsi ini advanced skit lah) Anda boleh belajar bahasa ini melalui php.net atau planetsourcecode.com.
PHP adalah "open source" dan tidak memerlukan licence seperti bahasa programming lain seperti VisualBasic atau ASP.

Dalam panduan FTP yang dikeluarkan oleh MrSmartZul, beliau menggunakan sistem ini untuk menjadikan laman web anda nampak automatik. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah menukar beberapa maklumat pada satu file utama dan save. Kemudian, uploadkan semua file seperti yang dinyatakan dalam ebook pada domain anda dan nah, SIAP! Segala salesletter, gambar, borang pengesahan semuanya juga sudah disediakan. Secara kesimpulannya, anda hanya perlu melakukan langkah ini:

1. Menukar maklumat pada file utama ( akan diterangkan dalamebook )
2. Upload semua file ke domain anda
3. PROMOSI..PROMOSI dan PROMOSI ( simpan 100% keuntungan anda )

No comments: